Monthly Archives: Juli 2014

Terug in Stockholm – 26 juli

Laatste dag op onze zeilen rond Zuid-Zweden. 1500 sjömil, 65 sluizen, 28 havens en 100 's van verbazingwekkende ervaringen. We zeggen gewoon wow.

Na een mooie hang met Erik, Roy en Grietje in Haröfladen, Het was tijd om te verlichten van het anker en het laatste stukje in verplaatsen naar Norr Mälarstrand. Ik voelde me een beetje melancholie maar ook gezellig te komen thuis huis.

Laag water in de archipel zodat rechte geluid een beetje spannend was. Nadat we voelden ons mooie Götakanaal sluis ervaring als Hammarby lock zou zeker mooi gaan. 25 kleinere boten doorgedrongen verleden Jarramas in lock. Men, Toen Captain Rapp de situatie pakte en gerouteerd uit een paar cabine boten vanaf de pier deed we een nette parallel parking. Cabine vaartuigen had afgemeerd buiten de VS.

Vreemde en triest dat zo vele booteigenaren kunnen niet ter voorkoming van aanvaringen op zee en niet manövra zijn boot de juiste manier. – Voorstellen hoe leuk het zou zijn als iedereen deed het juiste ding!

Stockholm was kvalmigt en 30+ graden. We stopten bij Koninklijk Paleis Stockholm zodat kaptenskan kunnen lager zelf naar beneden in grodhavet. Smedsuddsbaden was fullsmetet met de lokale bevolking hijgen toen we onder Västerbron gingen. – Waar waren de… Jarramas dok van, Norr Mälarstrand 🙂

Onze vriend Emil schreef op FB: De skyline van Norr Mälarstrand is hersteld, een of andere manier voelt goed…

Haröfladen – 25 Augustus

Op de weg van nynäshamn naar Sandhamn juichten wij op Martin, dat heeft een “familie plaats” op Yxlö. Namen we de weg door de prachtige Söderbysundet en verder over Gråskärsfjärden.

Eenmaal in Sandhamn bleek onze geboekte kamer lag aan de buitenkant van de oostelijke dock en het voelde zich niet volledig ok gezien zwelt en zwelt. We besloten dan, samen met John en Erik, om verder te gaan naar Haröfladen, en voor de eerste zet keer ons op WOW voor de nacht. Wat een verschil!! In plaats van Sandhamn gek zomer leven en overvolle poort zodat we konden genieten van een rustige zee bij zonsondergang. Hoe gezellig een tijd vanavond!

Kapitein, dat is niet helemaal genieten “svajlivet”, wakker werd een paar keer om te zien dat wij ons niet verplaatst maar lage veilig met onze 140 kg anker. Captain Erik op Avantine, Hij heeft ook een aantal “svajproblem”, sliep als een log alle nacht:-)

Nynäshamn – 24 juli

Denk niet dat we hebben gezien zo veel segelbåter die vandaag, gaan tegen nynäshamn. Maar met 25 graden in de lucht en in het water aan 10.00 dus men kan niet worden in een betere plaats dan op de zee.

In nynäshamn hadden we een afspraak met Peter, Pernilla, Linnea, Gustav en Astrid. Zo leuk je weer te zien!! Het was een andere warme avond met goed eten en drinken. Nice dat de kapitein een beetje op de speelplaats met Linnea en Gustav uitspelen was. Waar we ook Bosse ontmoet, een mooie match.

Oxelösund – 23 juli

Harstena is nu ook een favoriet! Maar voor we geleend tour boot dok 's nachts dus we moeten het eiland verlaten vóór de middag 11.00. Het was een vrije loop en een reis naar de bakkerij voordat we gooiden weg.

Gryt archipel, in de St. Anna-archipel, ongelooflijk mooi! Het weer was even warm en mooi vandaag en bijna geen wind. Veel boten die er, meeste zeilboten die had een rustige comfortabele rit. Helaas was er geen zwemmen vandaag vanwege alle de algen. We hebben nooit gezien deze algenbloei nu, niet zo warm zeeën. In het midden van de Bråviken vandaag, waar we hadden over 20 meter diep, was het 25,4 graden!!

De visserij haven Oxelösund werd onze nightharbour.

Harstena – 22 juli

Uit Västervik naar Harstena door gryt archipel, verbazingwekkend mooi!

Harstena poort is niet groot, zodat we konden een långsidesplats krijgen, krijgen we 14:15 Wanneer de veerboot ging, Volgens havenmeester. Dan moesten we lenen de plaats aan kl 11.00 de volgende dag. Maar wow wat een korte brug was, precies goed voor een half Jarramas. Maar het is een rustige en beschutte vouw dus het zelf nog vast.

Het was een korte reis rond het eiland direct, maar aangezien we de voorkeur aan de rust binnen het toen tokvarmt uit. Tour met avond was dat zijn camera was magie, of hoe?

Morgen blijven we Noord…

Västervik – 21 juli

Gisteren, Thomas en Anna-Lena Jarramas. – Mooie dagen.

Vandaag was er een indolente dag in Västervik. We fietsten rond een deel van de ochtend, onder meer. Gränsö Castle. In de 16e eeuw was het Gränsö eigendom, die vervolgens bestond uit twee boerderijen in de County Ladder holm, door Svante Sture. In de 17e eeuw werd het eerste bezeten door de Nederlandse Gränsö Paridon von Horn en Kristian Welthuisen, vervolgens door Gabriel Oxenstierna, en vervolgens door Hans Christoffer Königsmarck.

Tijdens de 18e eeuw eigendom de farm die is nu gewaardeerd een grotere hoofdgebouw van de spannende Captain Gustav Abraham Piper. Piper vochten met Charles XII in meerdere oorlogen. Hij werd gevangengenomen op Poltava en belandde in Russische gevangenschap. Na een overbrengingsverhouding en op weg naar huis overleefde hij wonderbaarlijk een schipbreuk. Hij vocht ook in Noorwegen toen Karl XII werd gedood. Op de dramatische aftocht van Armfelds leger en voet overleefd Piper, maar hij förfrös zijn zo hard dat verschillende tenen werden geamputeerd voeten.

Morgen is het af tegen Harstena…